Rumah Sewa Berhantuuuu!!!...

Cerita ni aku baru ceritakan kat seorang kawan semalam, rasa cam best plak nak share dalam blog ni.

Kisah ni merupakan kisah benar yang berlaku kat aku masa aku form 6. Masa tu aku sewa sebuah rumah dengan 3 orang schoolmate aku, jarak rumah tu lebih kurang 2 km dari sekolah aku. Sebab aku nak sewa rumah tu kononnya nak belajar berdikari, tapi sbnrnye malas nak duk kat asrama.

Rumah tu merupakan sebuah rumah kampung yang boleh dikatakan besar juga dengan sewa RM150 sebulan. Walaupun agak buruk dan berserabut namun aku rasakan rumah tersebut sesuai untuk kami tinggal buat sementara waktu sehingga menunggu peperiksaan STPM. Interior rumah ni cam rumah2 kampung yang lain gak, material dia plak batu + papan. Ruang rumah tu memang luas, siap boleh lari-lari lagi kat dalam rumah tu, nak buat court badminton dlm tu pun boleh... Struktur rumah tu bagi aku ok la, masih kukuh cuma ada masalah sedikit dengan pintu depan yang tidak boleh dikunci dengan rapat. Kami settlekan problem tu ngan menahan pintu tu ngan batu yang dikutip kat luar rumah...(ye la ape nak ditakutkan, kitorang ni kan laki..macho, berani..), lagipun bknnye ada ape kat rumah tu,duit pun takde (maklum la student, duit belanja pun dari biasiswa)...

Rumah sewa kitorang ni sbnrnye tak lah jauh terpencil dari rumah orang lain, cuma rumah sebelah rumah kami pun tak berpenghuni, jiran terdekat pun lebih kurang 200m dari rumah kami...Rumah kami ni plak kira kedudukan dia paling jauh ke dalam berbanding rumah2 lain kat kampung tu. Belakang rumah plak ada hutan kecil, dengan alur sungai yang mengalir apabila air pasang..teringat cerita org2 tua, tempat ada sungai ni tak elok sebab orangt selalu buang benda-benda tak elok kat dalam tu, hantu ke, buatan orang ke, saka ke..dah la rumah tu lama dahtak berpenghuni( ha! dah suspen dah...)

Mula2 masuk kat rumah tu dah rasa cam semacam je..rasa suram je. Kalau duk sorang2 kat rumah tu, tiba2 je bleh meremang bulu tengkok ni..

Satu hari ni, lepas saje habis rutin biasa kitorang iaitu makan...kami pun menghabiskan masa dengan berborak-borak kosong. Aku ni memang kalau kena ngan situasi ala2 seram gitu memang suka bukak citer2 hantu ni (hehehehe..hobi kot). Memang penuh ngan penghayatan budak2 rumah aku dengar citer2 misteri nusantara ni, maklum la duk rumah pun horror gitu.

Lepas je abis citer seram, mula la rasa ngeri menusuk dalam kalbu ni. Kami pun apa lagi pakat la masuk tido. Kami tido dalam satu bilik masa tu..maklum la nak tido asing2 takuttt..

Dlm pukul 1 atau 2 pagi lebih kurang, berlaku la satu peristiwa ngeri yang aku tak boleh lupa sepanjang hayat aku...sedang kitorang nyenyak tido di bilik...tiba2... kami dikejutkan dengan bunyi pelik kat ruang tamu rumah kami..bunyi seperti orang sedang berjalan-jalan sekeling ruang rumah kami..yang anehnya bunyi ni agak lain skit jika dibandingkan dengan bunyi tapak kaki manusia biasa..bunyi dia lebih kuat daripada biasa . Bunyi tu juga diiringi ngan bunyi nafas ...Masa tu dah mula terbayang cerita-cerita hantu dalam filem-filem seram dicampur plak ngan cerita2 kitorang sebelum tu..

Rasa seram dah mula memuncak kat diri aku ngan kawan2 aku...dah tak tau dah buat camner, bunyi tu plak dari tadi tak hilang-hilang, makin kuat plak tu... Aku dah mula baca macam ayat yang terlintas dalam kepala aku masa tu, aku tau kawan2 aku pun camtu gak.. Tapi bunyi tu tetap jugak tak hilang..

Sampai satu tahap, aku ngan kawan terpaksa gak memberanikan diri keluar menyiasat sendiri bunyi ape kat luar dari bilik kami ni...kami menyiapkan diri ngan ape je mende yang kami bleh buat sebagai senjata...mana la tau kalau perompak ke hape ke...tp kalau selain perompak..hmm tak tau la nak buat camner..doa je la...

Kami mula keluar perlahan-lahan, keluar ke ruang tamu...tiba-tiba..kami dapati kat ruang tamu tu kosong..hmm dalam hati rasa cam lega skit..tapi tiba-tiba je bunyi orang berjalan tu kembali lagi..hah lagi la cuak jadinye..ingatkan dah takde tapi ada..alamak , kat mana plak bunyi ni datang. Malam plak dah lewat..rasa ngeri plak makin menjadi-jadi.. Aku nekad gak ngan kawan-kawan aku untuk menyiasat lagi dari mana datang bunyi tu..

Kami pun masuk ke bahagian dapur rumah...kami intai-intai..lepas puas intai kami terus masuk menerjah kat dapur tu.. Alangkah terkejutnye aku ngan kawan2 aku masa tu sehingga semua tergamam seketika...pastu kami semua gelak...muahahahahahaha..celaka! kambing sape lak ni yang masuk kat rumah aku ni...hehehehe rupanya kambing pakcik depan rumah tersesat masuk rumah kitorang...hehehe..hampeh punya kambing, mau je aku sembelih kambing tu buat kari kambing masa tu... Ni semua gara-gara pintu rumah tutup tak rapat la ni..

Malam tu kami habiskan masa kami menghalau kambing tu keluar dari rumah kami..hmm liat gak kambing ni nak keluar..siap nak sondol2 lagi. Lps je kambing tu keluar kami pun sambung la tido balik dengan perasaan tertipu ngan seekor kambing.

Sekian la sebuah komedi seram arahan Prof. Madya A Razak Mohaideenn yang real punya....hehehehehe..

Comments

Anonymous said…
rasa macam pernah dengar la citer nie
tapi di mana ya???
mon said…
citer seriau.
Reen said…
hehehhe....
dah baca dua kali dah rasanya...
tapi tetap tegelak2 sampai sakit pipi....
aduiiii....serius punya lawak dah nie......
hehehehehe

Popular posts from this blog

Info Dadah - Apa itu Syabu?

Salji di Manchester..